מחקרים מוכיחים כי 51% מעובדי ההוראה עוזבים את המקצוע במהלך שלושת השנים הראשונות לעבודתם. זהו נתון עגום המעיד על בעיה שכיחה ומטרידה מאוד.
הסיבה העיקרית לכך נובעת מהעובדה שעשרות אלפי מורים בישראל שואפים לקידום. הם חולמים לתרום מניסיונם ולהשפיע על הרבה יותר צוותים וילדים, אולם המציאות טופחת על פניהם: במערכת החינוך אין באמת לאן להתקדם, ולכן רבים מהם נפלטים מהמערכת ומחפשים עיסוק בתחומים אחרים.
ישבנו לשיחה מרתקת עם הגב' אתי סיני – מנהלת שותפה במרכז "על פי דרכו" להכשרת מנתחי התנהגות ברוח היהדות לגברים מהציבור החרדי. היא מנתה בפנינו את שלושת הסיבות המרכזיות הגורמות למורים לעזוב את המקצוע ולוותר על מה שהיה החלום שלהם. הגב' סיני שטחה בפנינו את האפשרות להתקדמות שמאוד תואמת את חלומם. ראינו בדרך שהיא הציעה, מקום של שליחות אמיתית עם השפעה נרחבת
סיבה מס' 1: אין סוף שעות!
מספר השעות הרב שמורה מגלה שנאלץ לעבוד, מותירות אותו עם תסכול הולך ומתגבר. הוא חש שאינו יכול למלא את שליחותו נאמנה. המטלות הרבות אותן נאלץ לבצע בנוסף לשעות עבודתו, על חשבון זמנו הפרטי בהכנת שיעורי בית, משימות ודפי עבודה, בדיקת מבחנים, שיחות טלפון, פגישות עם הורים, ועוד… גוזלות ממנו זמני איכות אחרים של חייו כמו משפחה חברים העשרה וכו'…
מציאות שכיחה זו של המורים יוצרת שחיקה הולכת ומתמשכת הגורמת לו לעזוב את מערכת החינוך.
סיבה מס' 2: אין לאן להתקדם במערכת החינוך
מורים ומלמדים בתלמודי תורה וכן מטפלים ועובדים סוציאליים אינם רואים אופק להתקדמות מקצועית. הם יכולים לעבוד שנים רבות באותו מקום ובאותה משרה ללא שום שינוי, המצב הסטטי הזה גורם להם תסכול רב וחוסר מוטיבציה.
מערכת החינוך משאירה את המורים במעמד קבוע, כאשר אופציית הקידום היחידה במערכת היא סגן מנהל ומנהל – מקצועות שדורשים כישורים אדמיניסטרטיביים רבים, השונים באופן ניכר ממקצועות החינוך.
מרכז "על פי דרכו" מציע נתיב מאוד מעניין ואטרקטיבי של התקדמות למורים ומלמדים. מנתחי התנהגות עובדים – כמנחי צוותים ואנשי מקצוע, תוך הבאה לידי ביטוי של הניסיון העשיר שרכשו, כדי לעזור לא לכתה שלהם בלבד אלא לעשרות כיתות נוספות.
מנתח התנהגות משדרג את מעמדו באופן ניכר בצוות ההוראה.
הכלים שמנתח התנהגות רוכש בלימודיו ב"על פי דרכו" מקדמים את כל דרך
הסתכלותו במערכת החינוך ולא רק שם, אלא גם בביתו ובסביבתו הקרובה.
המקצוע מאפשר למנתח ההתנהגות להנחיל מורשת חינוכית פורצת דרך תוך מעוף ויצירתיות.
מנתח התנהגות תורם לאיכות חייהם ולרווחתם של מורים, תלמידים רבים ובסופו של דבר גם לאיכות חייהם ולרווחתם של הוריהם ומשפחותיהם.